fbpx

Oamenii se urasc pentru ca nu se cunosc

Sunt mereu întrebată când îmi desfășor activitatea la domicilii, de ce în cadrul consultațiilor de pe la cabinetele medicale sau în spitale, cadrele medicale nu sunt atât de disponibile la explicații, la a comunica detaliat și eficient cu pacientul?!

Vreau să explic, dragilor noștri pacienți, anumite aspecte ale acestei relații pacient-terapeut. Comunicarea noastră cu pacienții și aparținătorii, ține de foarte multe aspecte:

• Desigur primul și cel mai important este abilitatea de a comunica eficient și de capacitatea empatică a fiecăruia ( aici trebuie să țineți seama că nu suntem toți la fel construiți: unii sunt foarte buni pe parte de real, alții pe uman, unii suntem buni sportivi, altii buni oratori, sunt medici sau asistenți care își cunosc foarte bine meseria dpdv profesional, însă nu excelează în comunicare și împărtășire, însă nu trebuie blamați pentru asta )

• Un alt aspect al deficitului pe aceasta problemă, este faptul că zilnic, spui același și același lucru reptat de infinit de multe ori, încât nu mai știi cui i-ai spus și cui nu aspectul respectiv al problemei medicale, ai mereu senzația că te repeți, iar uneori chiar o faci, obținând de multe ori din partea unor pacienți reacția ușor iritată “da, da mi-ați mai spus asta”, lucru care te face să intri in carapacea ta pentru restul zilei și să mai eviți “explicațiile” supărătoare, mai ales când aceste explicații contravin dorințelor pacienților, care nu întotdeauna sunt în conformitate cu nevoiele lui pentru menținerea sănătății ( vezi discuțiile interminabile, legate de alimentația sănătoasă și sport  )

• Un alt aspect și unul destul de dureros este TIMPUL. Asta ne mănâncă pe toți!!! 

-Cei care nu știu: în cadrul serviciilor decontate de CAS, unei consultatii pe medicina familiei, casa de asigurări îi aloca o unitate de timp de 15 minute, iar unei consultatii la un specialist 20 minute. Medicul de familie este platit de CAS pe zi pentru maxim 20-28 consultații ( în funcție de câți pacienți are pe liste ), consultații pe care trebuie să le finalizeze în maxim 5 ore. ( tot ceea ce consultă peste cele 20-28, reprezintă MOP – pentru cei care nu știu : MOP = Muncă de Om Prost, pentru că nu i le plătește nimeni, și credeți-mă sunt zile și cu 50-55 consultații pe zi mai ales când sunt urgențe, iar casa plătește cele 20 de consultații cu   aproximativ 11 lei per consultație, adica un maxim 220 lei pe zi impozabil din care medicul mai are de plată utilități, chirii, salarii etc în funcție de situație ).

-Gânditi-va dvs dragi pacienți, cam ce poate face medicul în acele 15 minute de consultație în care de multe ori dacă ai un pacient greu deplasabil, care se deplaseaza cu cârja sau cadrul, acestuia îi ia 5 minute de la ușa până la pat, înca atât înapoi. 

-Dacă mai are probleme de percepție sau exprimare, omul nu știe să îți spună țintit cu ce problemă vine și începe istoria de când era copil cu ce probleme a avut, iar ca să ajunga în zilele noastre cu povestea ar trebui câteva ore, desigur ai nevoie de bune abilități de comunicare, folosind “tehnica pâlniei” pentru a canaliza discuția în direcția dorită de tine ca terapeut. Nu poți să îl lași să bată câmpii, știind că afară te mai așteaptă înca “ț” pacienți care dezbat deja pe hol problema lipsei de punctualitate la programările pe care dânșii le au. 

-Apoi după ce medicul a reușit într-un final să deslușască, din amalgamul de informație oferit, problema cu care se confruntă pacientul, reușeste într-un final să facă și consultul, urmează “distracția” cu emiterea actelor medicale decontate de CAS. Verifici scrisorile medicale care să justifice tratamentul, pentru că dacă acestea nu sunt valabile și în termen, “ți-o cam iei” amenda vine după 2-3 ani, de multe ori după ce pacientul poate chiar a decedat dacă acesta e în fază terminală. Apoi verifici ca medicamentele să fie pe listele de compensate și protocoalele impuse de CAS să fie respectate. Verifici dacă omul se încadrează la ceva legi speciale care îi sporește codul de gratuitate ( handicap, revoluționari, refugiați etc.) și îi verifici actele doveditoare pentru aceste legi speciale să fie valabile, și dragi pacienți aș putea continua la nesfârșit cu “sarcinile” pe care le are echipa medicală de îndeplinit în cele 15 minute alocate consultației. Uneori mă mir cum reușesc și reușim cu toții care facem asta, să ne îndeplinim sarcinile, mai rău, mai bine, dar până la urmă o facem și să încercăm să mai fim și amabili și comunicativi.

• Așa  că pe pacienții care își pun întrebarea mai sus menționată legată de comunicare, vreau să îi asigur că nici eu nu sunt aceeași persoană la cabinet cu cea care sunt atunci când le intru în case. Desigur, mi-au spus mulți că și la cabinet sunt amabilă și disponibilă, dar asta se datorează faptului că acolo unde eu lucrez și anume la Policlinica Grigorescu este o atmosfera de excepție în echipa medicală. Eu și domnul doctor Sorin Puia facem o echipă care sporește eficiența în munca pe care o desfășurăm, ne completăm reciproc în tot ce avem de făcut, iar conducerea instituției face ca întreg climatul activității noastre să fie unul optim pentru desfășurarea activității întrun mod cât mai bun în interesul pacientului. Ceilalți colegi specialiști, fiecare debordează de amabilitate, iar la plecarea acasă după o zi de muncă ostenitoare, ți se spune “mulțumesc pentru colaborare, d-na asistentă”, ceea ce nu e puțin lucru și nu des întâlnit. 

În încheiere vreau să vă reamintesc un citat pe care desigur îl cunoașteți, dar care definește extrem de bine societatea actuală:

“Oamenii se urasc pentru ca se tem, se tem pentru ca nu se cunosc si nu se cunosc pentru ca nu comunica.” – Martin Luther King

Pentru mai multe articole din aceeasi categorie accesati link-ul: Subiecte medicale

Bacteria Helicobacter Pylori

Această povestire este o ficțiune, orice asemănare cu persoane sau situații din viața reală este pur întâmplătoare !

Te rugam, sa nu copiezi acest text!