fbpx

Valoarea INESTIMABILA, a unui asistent medical la domiciliu

Azi mă gândeam la una din întrebările care îmi sunt puse zi de zi  de către pacientii mei : “De ce nu ați făcut sau de ce nu faceți dvs medicina, doamna asistenta, dacă tot sunteți atât de pasionată ?”

Am stat și am analizat intens această întrebare și mi-am dat seama că răspunsul nu e chiar atatât se simplu. Motivația da, e simplă : ești mult mai apropiat de pacient ca asistent decât medicul acestuia, mai ales în habitatul lui natural, dar aceasta vine dintr-un cumul de factori pe care aș vrea să îi dezbat cu voi aici. În felul acesta poate vă conving, pe cât mai mulți dintre voi să desfășurați o astfel de activitate care vă garantez poate să vă aducă satisfacții nebănuite. 

În primul rând de ce într-o clinică nu e posibil să stabilești ca asistent, cu pacientul, o relație chiar așa de familiară cum se poate realiza când te deplasezi la el ACASĂ pentru a-i acorda îngrijirile necesare?

Ai în grijă un număr prea mare de bolnavi și ești copleșit de multitudinea task-urilor pe care le ai de realizat.

Execuți strict manoperele indicate de medicul sub a cărui coordonare îți desfășori activitatea ( de cele mai multe ori aceasta este o activitate cu specific în funcție de secția pe care îți desfășori activitatea ), manopere specifice secției și atât.

De asemenea, aici vorbim și despre limitările legate de materialele sanitare, lucru care te constrânge în ridicarea ștachetei profesionalismului la nivelul la care ai putea sau ți-ai dori.

Pe lângă grija pentru pacient, mai ai în grijă și actele și rapoartele necesare ce trebuie completate și care îți iau peste 25-30% din timp, iar cum personalul este deficitar, totul devine copleșitor, neglijând exact ce este mai important: actul medical în sine.

Mai este apoi dificila interrelaționare cu colegii ( asistenți, medici și infirmiere ), fiecare având modul său de lucru și mulți ( din pacate o spun cu tristețe ), având autosuficiența muncii pe care o face.

10% din timp ți-l petreci epuizându-te cu explicațiile date pacienților și uneori aparținătorilor, cu privire la “Sistemul ăsta de rahat”.

În al doilea rând de ce NU medicul este cel mai apropiat de pacient?

Medicul specialist de regulă investighează pacientul doar din punct de vedere al specialității pe care o are, acordă un tratament și apoi cheamă pacientul la control peste o săptămână – două sau o lună, dar până atunci orice apare pacientul este pe cont propriu.

Desigur, îmi veți spune, medicul de familie este cel care ia toate investigațiile făcute, le pune cap la cap și tratează din punct de vedere holistic pacientul, însă după cum știm cu toții, în sistemul medical defectuos în care trăim, medicina de familie are o sumedenie de limitări: un număr limitat de consultații pe boală cronică ( 1 pe lună ), pe boală acută, poate beneficia pacientul și de mai multe consultații pe lună, însă, dacă medicul de familie are 2000 de pacienți pe liste din care peste 1000 sunt bolnavi cronici, iar CAS îi impune un maxim de 440 consultații pe lună, ar fi utopic să credem că poate să vadă într-o lună toții cronicii, gravidele, urgențele și să mai stea și la dispoziția pacientului cronic care are o nelămurire cu privire la schema de tratament dată cu 3 zile în urmă, iar peste alte cateva zile mai are o nelămurire cu privire la te miri ce altceva și tot așa.

Și-acum argumentele de ce asistentul medical de domiciliu este ( ar trebui să fie prin munca pe care o desfășoară ) cel mai bun consilier al pacientului și al aparținătorilor acestora?

Aici nu suntem constrânși atât de mult de timp sau de alți factori externi.

Avem libertatea să alegem materialele și metodele care știm că pot duce la cel mai bun rezultat în desfășurarea manoperei.

Avem libertatea și timpul să construim o relație de încredere atât cu pacientul cât și apartinatorii acestuia.

Pacientul și aparținătorii se vor agăța de noi cu disperare ori de câte ori le apar modificări de stare, prin urmare suntem priviți ca un fel de COLAC de SALVARE, știu că aici pot pune tot NOIANUL de întrebări pe care îl au și nu îl pot adresa în alte locuri.

Ce este foarte IMPORTANT să știți, însă legat de aceasta?

Pentru că sunteți investit cu atâta încredere de câtre pacient și aparținători, va TREBUI să fiți foarte bine pregătit profesional, pentru a nu vă prinde cu garda jos nici una din întrebările acestuia. Nu dă bine când te întreabă “nu știți de ce s-a întâmplat asta?”, tu să faci o figură tâmpă și să răspunzi “stai să sun o colegă”, automat se va simți în nesiguranță, pericol, gândindu-se că nu prea ai idee cam ce faci pe-acolo.

Aici la pacient acasă esti SINGUR fără nici un sprijin, coleg asistent sau medic ( vorbim în acest caz de executarea manoperelor AUTONOME pe care avem autoritatea să le desfășurăm la domicilii sau cele delegate de medic, nu și cele ce impun prezența unui medic ), TREBUIE să fii pregătit să iei toate deciziile corecte care să nu pună viața pacientului în pericol.

De asemnea, trebuie să știi de unde și până unde îți sunt competențele pentru a nu ți le depăși, dar nici a refuza ajutorul pentru că pacientul și mediul acestuia nu oferă condițiile descrise în manual pentru desfășurarea unei manopere.

Trebuie de asemenea, să ai foarte bune abilități de comunicare: unii pacienți sunt afazici, alții cu probleme de percepție, unii cu demență, majoritatea vârstnicilor bolnavi sunt suspicioși și e nevoie de foarte multă diplomație pentru a le câștiga încrederea, însă dacă ai reușit, aceasta este pe viață, NU mai acceptă pe nimeni în afara ta.

Niciodata pacientul sau aparținătorii NU trebuie să simtă la tine: NESIGURANȚĂ. Chiar dacă ești nesigur pe ceva, eviți să faci acel lucru, sau te eschivezi diplomatic fără să sesizeze, sau înlocuiești cu ceva pe care ești sigur, oricum GĂSEȘTI SOLUȚII care să îi confere siguranță pacientului, iar tu până la o dată ulterioară, te vei pune la punct cu acel aspect. Vocea ta, gesturile, atitudinea, totul trebuie să sugereze încredere și siguranță. Trebuie să știti că eu, am avut mereu la mine un device ( un iphone ) cu conexie rapidă la internet, am salvate la favorite niște site-uri cu informație medicală pertinentă ( NU forumuri ) precum și fișiere din manuale de proceduri, pe care le pot accesa instant dacă acasă la pacient mă confrunt cu vreo nelămurire. Oricum, chiar dacă nelămurirea mea este mai mare, ÎNTOTDEAUNA când mă confrunt cu o problemă cu care nu m-am mai confruntat, la coborârea de la pacient, stau în mașină 15-20-30 minute, cât este necesar pentru a citi și a-mi clarifica acea problemă. NU plec mai departe până nu e totul lămurit, deoarece seara când ajung acasă, treaba este uitată, iar o dată ulterioară pot fi prinsă iarăși cu garda jos.

Pacientul NU trebuie să simtă niciodată la tine GRABĂ, va avea impresia că îl fușerești și că nu îți faci treaba corespunzător. Te vei grăbi până la intrarea lui în casă, vei lăsa graba acolo și o vei lua la ieșire.

Pacientul NU trebuie să simtă niciodată la tine SUPĂRAREA ta acumulată de peste zi. Orice probleme ai acasă, cu colegii, cu terțe persoane etc., acestea ți le lași la ușa de la intrarea pacientului și le reiei la plecare. Pacientul nu are nici o vină că tu ai necazuri, și el le are pe ale lui că doar de-aceea te-a chemat să îl ajuți. El are nevoie de îmbărbătare, încurajare, încredere, siguranță, o vorbă BLAJINĂ și nu răstită. Dacă este necesar să îl cerți că nu ți-a respectat indicațiile de data precedentă sau că nu respectă indicațiile medicale, ceartă-l cu UMOR, va accepta cu bucurie critica, ba chiar se va destinde atmosfera și îi vei câștiga complianța.

Foarte important înainte de orice să cunoști pacientul cu toate bolile lui asociate. La școală învățăm aceasta prin evaluarea celor 14 nevoi fundamentale. Eu la prima vizită îmi aloc mai mult timp de regulă pentru a citi scrisoarea medicală care a impus acea manoperă / tratament, urmăresc capacitățile lui de mobilizare, gradul de dependență și capacitatea de a-și satisface nevoile fundamentale, întreb pacientul ce profesie are, unde a lucrat, mă informez dacă este căsătorit și are copii. Urmăresc puțin interrelaționarea dintre el cu ceilalți membri cu care conviețuiește, analizez puțin condițiile de locuit, caut să aflu ce religie sau ce cult religios frecventează. Nu vă dați seama câte lucruri vă spun toate acestea despre pacient și starea lui. Abia după ce îl cunoașteți foarte bine puteți să purcedeți la treabă

E foarte important să cunoașteți cât mai bine valorile de referință ale parametrilor ce măsoară funcțiile vitale, cât și valorile de referință pentru analizele uzuale. În caz că observați grave abateri de la acestea să le puteți corela cu patologia pacientului, prin urmare trebuie, legat de multe boli, să cunoașteți în caz de decompensare, cam care ar fi manifestările. În cazul observării unor decompensări, ale căror gravitate vă depășesc competențele, ar fi foarte util să aveți în agenda dvs contacte la care să puteți apela și direcționa pacientul cum ar fi: colaborări cu diverși medici specialiști care efectuează deplasări la domicilii, numere de contact de la ambulanțe private care fac transport pacienți la solicitare, numere de contact de la centre de permanență, numere de contact de la centre de vârstnici pentru a consilia familia când sunt depășiți de situație unde să îi poată transfera, numere de contact de la centre de închirieri / vânzări  dispozitive medicale și în final din păcate ni se mai solicită numere de contact de la firme de pompe funebre care se deplaseză zi – noapte pentru constatarea decesului și preluarea celui trecut în neființă. Desigur, îmi veți spune, toate aceste numere pot fi găsite pe net, e adevărat, însă majoritatea pacienților sunt bolnavi, bătrâni, iar aparținătorii debusolați și panicați.

Știu că poate vi se pare complicat, dar dacă veți încerca să vă autoeducați să aveți un comportament în interesul pacientului, VĂ GARANTEZ că acest tip de asistență medicală vă va aduce niște satisfacții cum nici nu vi le puteți imagina. 

Pentru mai multe subiecte medicale puteti accesa link-ul: Subiecte medicale

Bacteria Helicobacter Pylori

Informația din text nu se poate aplica fără indicația medicului. Pentru orice problemă de natură medicală vă rog consultați medicul !

Te rugam, sa nu copiezi acest text!